Lezingencyclus door Peter van Nunen, tolk-vertaler Russisch en kenner van Rusland en de voormalige Sovjetrepublieken, in januari en februari 2019.
Peter gaf eerder enkele jaren achtereen lezingen in De Wachter over o.a. de rijke historie en hedendaagse aspecten van Rusland, waarbij een steeds groter aantal luisteraars aan zijn lippen hing.
Deze winter zal het gaan over De ontembare Kaukasus: Tussen Oriënt en Avondland liggen machtige bergketens die niet alleen afgrenzen, maar die ook een brug slaan tussen verschillende culturen. In dat mythenrijke gebied….
Wees welkom bij een poging een paar rafelranden van een twintigste-eeuws wereldrijk aan de hand van hun geschiedenis en cultuur inzichtelijker te maken.
2 vrijdagen en 3 donderdagen begin 2019: 11 jan; 18 jan; 24 jan; 31 jan; 7 feb; steeds van 15.30 tot 17.30 uur.
Natuurlijk met thee en een glaasje na afloop.
Prijs 5 lezingen € 80.
Peter geeft vele HOVO cursussen in het zuiden des lands maar komt speciaal voor ons uit Maastricht naar Amersfoort.
Aanmelding graag naar ondergetekende hbarbas@xs4all.nl of info@wachtermuziek.nl.
DE LEZINGENCYCLUS IS VOL. AANMELDING IS NIET MEER MOGELIJK.
Heleen en Hugo Barbas, Villa De Wachter, Dr. J.P. Heijelaan 2, 3818 GT Amersfoort, 06 54950042.
(Deze info staat zeer binnenkort ook op onze website, www.wachtermuziek.nl)
Tussen Oriënt en Avondland: de ontembare Kaukasus
Tussen Oriënt en Avondland liggen machtige bergketens die niet alleen afgrenzen, maar die ook een brug slaan tussen verschillende culturen. In dat mythenrijke gebied slaat Zeus Prometheus in de ketenen, nadat deze het vuur aan de zo schamel bedeelde mens had doorgegeven. De Griekse held Jason gaat er met zijn Argonauten in het rijk Colchis, het land van Medea, op zoek naar het Gulden Vlies en op de berg Ararat loopt na de zondvloed de Ark van Noach tegen de rotsen.
Naast de oudste christelijke regio’s ter wereld vinden we hier tussen de bergketens tevens de restanten van een groot aantal chanaten en talloze vorstendommen die steeds door onafhankelijke clans werden/worden bestuurd. Ook als in modernere tijden grote buren zoals het Perzische in het oosten, het Byzantijnse in het westen, het Osmaanse Rijk in het zuiden, en het Russische in het noorden het gebied inpalmen – het wordt nooit een hechte eenheid. Sinds het uiteenvallen van het Sovjetrijk in 1990 zijn Georgië, Armenië en Azerbeidzjan soevereine staten, zodat de historierijke Kaukasus in onze tijd staatkundig bestaat uit die drie onafhankelijke republieken en een stuk Zuid-‐ Rusland en Oost-‐Turkije.
De bergketens hebben voor een grote verscheidenheid tussen de daar woonachtige volken gezorgd, die wij voornamelijk kennen van onderlinge strijd om religieuze en politieke redenen. Dat moge waar zijn, maar op dit raakvlak tussen Oost en West bestaan ook vaak perioden van rust tussen de vele zeer oude en ook relatief jonge religies; het is bij uitstek de plek waar Kipling ongelijk krijgt en waar het Oosten wel degelijk het Westen ontmoet. Alle volkeren in de Kaukasus hebben met elkaar gemeen dat iedere bezoeker een uit de hemel gezonden gast is, of die nu door Jahweh of Allah, door Ahoera Mazda of God gezonden is; en nergens valt bezoekers zo’n gulle gastvrijheid ten deel als hier in deze woeste bergketens.
Tijdens de lezingen komt de geschiedenis van de gehele streek en die van de diverse landen naast elkaar aan bod en zal de streek beschreven worden als de bakermat van zowel westerse als oosterse beschaving. Met veel beeldmateriaal wordt een virtuele reis gemaakt door de diverse landen van de Kaukasus waar een praktisch onberoerde natuur hand in hand gaat met bouwwerken die een in harmonie gegroeide cultuur uitstralen en waarbij een beeld ontstaat van een multinationale en multiculturele streek waar grenzen geen recht hebben van bestaan.
De lezingencyclus wordt gegeven door Peter van Nunen. Over de spreker:
Na mijn opleiding tot tolk‐vertaler in Antwerpen ben ik enkele jaren als universitair docent werkzaam geweest te Leipzig. De sterke aanwezigheid van de Russische kunst en cultuur in Duitsland en de rijke toneeltraditie van Berlijn en Leipzig vormden een ideale voedingsbodem voor mijn studie over de verreweg belangrijkste – maar tot midden jaren 70 van de vorige eeuw doodgezwegen – vertegenwoordiger van het Russische theater van de eerste helft van de 20e eeuw – Vsevolod Emil´jevitsj Mejerchol´d (Meyerhold).
Studie van het theater blijkt studie van vele kunstvormen te omvatten, zoals de literatuur, de schilderkunst, de architectuur, dans, muziek. Al deze kunstvormen komen samen op het toneel en al deze kunstvormen kenden in de eerste decennia van de twintigste eeuw een bloeiperiode als nooit tevoren, een bloei die merkbaar was in alle grote steden van Europa, maar vooral ook in Moskou en Petersburg. Het fascinerende van Moskou en Petersburg was voor mij vooral ook de andere invulling van taak en functioneren van de kunstenaar door de politieke ontwikkelingen aldaar; de vernieuwende kunst, die nieuwe vragen bleef stellen, en de nieuw aan de macht gekomen politiek, die de antwoorden meende te hebben, leverden een strijd die uiteindelijk zo niet door de kunst gewonnen, dan toch door de politiek verloren werd.
Tijdens mijn verblijf in en mijn reizen door heel Rusland heb ik vastgesteld dat de moderne kunst de politiek kon overwinnen omdat die kunst verankerd was in de rijke Russische traditie van onder andere twee eeuwen literatuur, een verankering die standhield dankzij de voorkeur van de Russische burger voor kunst en cultuur en de afkeer van diezelfde burger van politiek. De werkelijke machthebbers in Rusland zijn de kunstenaars, voorop de schrijvers, waarmee eens te meer is aangetoond dat op termijn de pen scherper is dan de degen.
Mijn werk aan diverse opleidingen tot tolk-vertaler Russisch en bij het Maastrichtse Rusland-centrum richt zich op kunst en cultuur zowel als op politiek en economie, waardoor een beeld ontstaat van het interessante spanningsveld tussen die twee polen.
Met lezingen over Rusland, zijn hoofdsteden en zijn regio’s, zijn kunst en cultuur wil ik u graag verleiden boekhandel en bibliotheek binnen te lopen en die onvolprezen goudmijn van de Russische literatuur en kunst in hun historische context verder te ontdekken.
Ook voor de lezingen over voormalige Sovjetrepublieken en vandaag de dag zelfstandige staten als Armenië, Georgië en Oezbekistan geldt eenzelfde insteek. Onbekende streken leren kennen via hun geschiedenis, hun architectuur, hun kunst en literatuur is een eerste stap; een volgende en mogelijkerwijs een afsluiting van de lezingencyclus is een reis naar deze intrigerende mythenrijke regio met haar buitengewoon gastvrije bevolking.
Wees welkom bij een poging een paar rafelranden van een twintigste-‐eeuws wereldrijk aan de hand van hun geschiedenis en cultuur inzichtelijker te maken.
Peter van Nunen
Deze activiteit is al geweest