Deze activiteit is volgeboekt
En langzamerhand worden de culturele activiteiten in Nederland weer opgestart. Zo ook bij het Concertgebouw, maar nog niet in volle omvang. Voor dit jaar zijn er slechts twee middagconcerten, één op zondag 24 oktober en het andere op maandag (3e kerstdag) 27 december. Nog geen dinsdagmiddagen dus. Het Concertgebouw is druk doende om te zien hoe het in 2022 weer middagconcerten kan aanbieden. Voor nu houden we het dus even op de twee genoemde.
- 24 oktober 2021 om 13.00, celliste Quirine Viersen en pianist Thomas Beijer spelen sonates van Chopin en Escher, kleine zaal, € 36,-
- 27 december 2021 om 13.00, Nicholas Collon en zijn Residentie Orkest in Elgars Celloconcert, met als solist Narek Hakhnazaryan. Daarnaast Wagner, grote zaal, € 41,-
De concerten in 2021 hebben geen vaste stoelen i.v.m. de coronamaatregelen van het Concertgebouw. Ook onze gebruikelijke ticketkorting kan gezien de financiële situatie van het Concertgebouw dit jaar niet doorgaan. De brownie staat overigens wel weer klaar…
Concert op maandag (3e kerstdag) 27 december, 13.00 uur
Residentie Orkest o.l.v. Nicholas Collon – grote zaal
De Armeense cellist Narek Hakhnazaryan won tien jaar terug de Tsjaikovski Competitie en bespeelt wereldwijd concertzalen. Bij het Residentie Orkest soleert hij in Elgars Celloconcert. Gedurende de Eerste Wereldoorlog had de Britse componist slecht kunnen werken, vanwege de ‘ellendige schaduw boven ons’. In vredestijd vloeide de muziek weer uit hem, althans, nog één groot werk. In het Celloconcert lijkt hij het aanstaande overlijden van zijn vrouw Alice al te voorvoelen. Het werk is lyrisch, maar ook melancholiek. Hakhnazaryan geeft het een stevig, vol geluid en excelleert in de langzame, verlangende passages, schreef Washington Post. Elgar zelf zou erg van het weemoedige werk blijven houden. Tegen een vriend zei hij: ‘Als je na mijn dood ooit iemand deze melodie hoort fluiten in de Malvern Hills, schrik niet. Ik ben het maar.’
Nicholas Collon start met zijn Residentie Orkest sprookjesachtig en teder. ‘Waldweben’, uit de opera Siegfried, is Wagner op zijn subtielst. De titel betekent ‘bosfluisteringen’, en zo klinkt het werk ook. Van Chatsjatoerjan hoor je een juist heel weelderig werk. De suite uit Maskerade begint met een uitbundige wals, en wisselt zeer feestelijke delen af met romantisch contemplatieve.
Aanmelden voor het concert op 27 december hieronder. Voor het concert op 24 oktober is er een aparte registratie via de agenda op de Power site.
We gaan met de trein naar Amsterdam en zorgen dat we een half uur voor aanvang in het Concertgebouw zijn. Ruim een uur eerder (zo rond 11.30) vertrekken we dan vanaf Amersfoort Centraal. Na aanmelding ontvang je hier nadere informatie over.
Conny Meslier, conny@meslier.nl, en Harry Weststeijn.
Deze activiteit is al geweest
Deze activiteit is volgeboekt